دوشنبه ٢٧ آذر ١٣٩٦ فارسي|English
 
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
نمايشگاه كتاب
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

گزارش دیدارهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از مراکز و موسسات علمی آموزشی غنا

بازدید از دانشگاه اسلامی، حوزه علمیه اهل بیت (ع) و مجتمع آموزشی دخترانه حضرت فاطمه (س) غنا

بازدید از دانشگاه اسلامی غنا

در این دیدار فرامرزی به همراه هیات اعزامی از مجلس شورای اسلامی از محوطه دانشگاه، کلاس هاس درس، کتابخانه، کافی نت، سالن اجتماعات و مسجد بازدید نمودند.

 

"کالج دانشگاه اسلامی غنا" در زمینی به مساحت حدود سه هکتار واقع شده است. زمین مزبور در سال 1995 با هدف توسعه آموزش های دینی توسط "سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور" خریداری گردید. با تلاش های مسئولان وقت ساختمان های متعدد آموزشی و اداری ساخته شد. در سال 2000 امور مختلف ثبت رسمی دانشگاه در نظام آموزش عالی غنا به نتیجه رسید و کالج دانشگاه اسلامی غنا با اخذ وابستگی موسسه به دانشگاه غنا (لگون) موفق به اخذ اعتبار نامه شورای ملی اعتبار بخشی (NAB) نیز گردید. در سال 2001 دانشگاه اسلامی کار خود را با پذیرش 13 دانشجو در رشته مطالعات ادیان (گرایش اسلامی) با وابستگی رشته به دانشگاه لگون آغاز نمود.

دانشکده ها و رشته ها :

در حال حاضر دانشگاه اسلامی غنا دارای هشت رشته گرایش است که شامل : مطالعات ادیان با گرایش مطالعات اسلامی؛ مدیریت کسب و کار با گرایش های "حسابداری"، "بانکداری و مالیه"، "بازاریابی" و "مدیریت منابع انسانی" و رشته علوم ارتباطات با سه گرایش خبرنگاری، روابط عمومی و تبلیغات.

 

ردیف

نام رشته

دانشجوی مرد

دانشجوی زن

تعدادکل

روزانه

پایان هفته

روزانه

پایان هفته

1

مدیریت کسب و کار (حسابداری)

 

64

 

18

 

46

 

15

 

143

2

مدیریت کسب و کار(بانکداری و مالیه)

 

44

 

14

 

43

 

9

 

110

3

مدیریت کسب و کار(مدیریت منابع انسانی)

 

83

 

35

 

75

 

22

 

215

4

مدیریت کسب و کار(بازاریابی)

 

33

 

19

 

32

 

14

 

98

5

علوم ارتباطات(تبلیغات)

 

16

 

5

 

8

 

0

 

29

6

علوم ارتباطات(خبرنگاری)

 

40

 

12

 

43

 

4

 

99

7

علوم ارتباطات(روابط عمومی)

 

74

 

16

 

 

60

 

10

 

160

8

مطالعات ادیان(مطالعات اسلامی)

 

71

 

43

 

19

 

3

 

136

9

جمع کل

587

403

990

 

60 درصد دانشجویان مرد و 40 درصد دانشجویان این دانشگاه را زنان تشکیل می دهند. از این تعداد 75 درصد در دوره های روزانه و 25 درصد در دوره های پایان هفته مشغول به تحصیل هستند. دانشگاه 22 نفر دانشجوی خارجی دارد که 20 نفر آنان از نیجریه و دو نفر دیگر از کشورهای گامبیا و اوگاندا هستند.

 

تنوع دینی و مذهبی دانشجویان بر اساس اطلاعات مندرج در فرم پذیرش آنها :

اهل سنت : 28 درصد

تیجانیه : 25 درصد

احمدیه : 20 درصد

مسیحی : 11 درصد

شیعه : 11 درصد

ادیان متفرقه بومی : 5 درصد

 

طبق قانون اساسی غنا هیچ دانشگاه و موسسه آموزشی حق ندارد به خاطر وابستگی مذهبی فرد، از ثبت نام وی امتناع کند.

از مجموع 400 دانشجوی خانم، حدود 60 نفر آنان غیر مسلمان هستند (مسیحی یا سایر ادیان متفرقه). با این حال رعایت شرایط پوشش دانشگاه برای تمامی آنها الزامی است.

 

فراوانی دانش آموختگان دانشگاه اسلامی غنا :

 

سال تحصیلی

تعداد دانش اموختگان

سال تحصیلی

تعداد دانش اموختگان

سال تحصیلی

تعداد دانش اموختگان

2003 – 2004

7

2004 – 2005

96

2005 - 2006

198

2006 – 2007

111

2007 – 2008

188

2008 – 2009

234

2009 – 2010

205

2010 – 2011

202

2011 – 2012

187

2012 - 2013

185

2013 - 2014

188

جمع کل

1801

 

بسیاری از دانش اموختگان دانشگاه اسلامی غنا توانسته اند جایگاه خوبی بعد از فراغت از تحصیل به دست بیاورند. هم اکنون دو نفر از دانش آموختگان این دانشگاه در پارلمان کشور حضور دارند.

بسیاری از دانش آموختگان با ادامه تحصیل و کسب مدارج بالاتر، به عنوان عضو هیات علمی جذب مراکز آموزش عالی شده اند. بسیاری از آنان نیز (به خصوص شیعیان) در شبکه های رادیو و تلویزیونی کشور به عنوان کارشناس مسائل دینی حضور مستمری دارند.

مدارک دانشگاه که با ذکر نام "کالج دانشگاه اسلامی غنا" و توسط دانشگاه "لگون" صادر می شود، تقریباً در همه جا معتبر است. هر ماه به طور معمول، نامه هایی از شورای اعتبار بخشی ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها جهت تایید مدارک تحصیلی آنها دریافت می کنیم.

در حال حاضر دانشگاه اسلامی غنا، نه تنها باعث افتخار مسلمانان کشور غناست، بلکه نقش بسیار پر رنگی در هویت بخشی به پیروان مکتب اهل بیت(ع) ایفا می کند. این دستاوردهای مهم با کمترین اعتبار سرانه توسط جامعه المصطفی به دست آمده است. زیرا دانشگاه مذکور از پر درآمدترین مراکز المصطفی است که تقریباً هزینه های جاری خود را پوشش می دهد.

1-    نشست با اساتید دانشگاه :

همزمان با حضور نمایندگان و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه سرپرست رایزنی، نشستی دوستانه به مسئولین و اساتید دانشگاه برگزار شد که در میان آنان 20 نفر به صورت تمام وقت و 10 نفر پاره وقت مشغول به تدریس در این دانشگاه بودند.

مدیر آموزش دانشگاه :

ایشان ضمن خوش آمد گویی و بیان تاریخچه مختصری از تاسیس دانشگاه گفت : تا به امروز افراد و شخصیت های مختلفی از اعضای جامعه المصطفی گرفته تا رئیس جمهور از این دانشگاه دیدن کرده اند. از اینرو امید است، حضور هیات پارلمانی ایران بتواند روابط دوجانبه بین مجلس و دانشگاه و همچنین روابط دو مجلس ایران و غنا را مستحکم تر نماید.

وی اضافه کرد : تا سال 1997 هیچ دانشگاه خصوصی در کشور غنا اجازه فعالیت نداشت اما پس از آن دانشگاه اسلامی غنا با حمایت های ج.ا.ایران و با پذیرش 13 دانشجو در رشته مطالعات ادیان کار خود را آغاز کرد و در سال  2012 نیز چند رشته دیگر به آن اضافه شد. تا چندی پیش ما با مشکل استاد مواجه بودیم که به لطف خداوند، امسال تعداد آنها به دو برابر افزایش یافته است.

در ادامه نیز یکی از اساتید دانشگاه ضمن ابراز خوشحالی از حضور هیات ایرانی گفت : ما بنا داشتیم در دانشگاه خود ابتدا رشته پرستاری و سپس رشته حقوق را باز گشایی کنیم که تا کنون به تحقق نپیوسته است لذا امروز از شما تقاضا داریم تا این دانشگاه را جهت تاسیس دانشکده نفت و گاز یاری برسانید زیرا یکی از ضروریات جامعه ما با توجه به روند رو به رشد تولید محصولات نفتی، آموزش های لازم در این زمینه است.

  

پژمان فر :

نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن قول مساعدت و پیگیری درخواست های مسئولین و اساتید دانشگاه در وصف اقدامات ج.ا.ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت : اولین قدم نظام جمهوری اسلامی ایران پس از تاسیس توسعه نظام آموزشی در کشور بوده است. هم اکنون در ایران بیش از 5/4 میلیون نفر دانشجو و 110 هزار نفر هیات علمی و 430 دانشگاه خصوصی داریم، این در حالی است که آمار مذکور طلاب علوم دینی را شامل نمی شود. 

1-    نشست با دانشجویان :

در دیدار با دانشجویان نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطالبی را در خصوص مسائل روز ایران و اسلام بیان داشتند.

پژمان فر (دستاوردهای علمی و برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای) :

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در زمینه علوم و تکنولوژی قدم به عرصه هایی نهاد که کشورهای قدرتمند اجازه ورود به این عرصه ها را به دیگران نمی دهند و  نوعی تبعیض قائل هستند. در حالی که ایران با استقامت درهای علم و تکنولوژی را گشود و به علوم نوینی چون انرژی صلح آمیز هسته ای، بیوتکنولوژی و نانو دست یافت. امروز استقامت و پایداری ایران برای رفع موانع و مشکلات پیش رو تبدیل به یک فرهنگ عمومی در کشور شده و همین امر نیز عامل توسعه ما ست. ما نیز ثابت کردیم که با تلاش و اتکای به خود به آنچه می خواهیم میرسیم.

سازمان ملل و سازمان انرژی هسته ای نیز از همان ابتدا  می دانستند که ما هیچ انگیزه ای برای ساختن سلاح هسته ای نداریم اما با تبلیغات به جهان اینگونه القاء کردند که ایران قصد ساخت سلاح هسته ای و بمب اتم دارد لذا ما باید با این تبلیغات مقابله می کردیم.

ما برای اثبات اینکه چنین قصدی نداریم، پای میز مذاکره آمدیم و ثابت کردیم، علی رغم اینکه بر حقوق خود پافشاری می کنیم اما با سلاح هسته ای کاری نداریم. ما مذاکره را به پایان رساندیم در حالی که پیروز شدیم و بر حق خود ایستادگی کردیم.

 

 

 

کوچکی نژاد (حادثه منا) :

من از جانب کشوری سخن می گویم که بیش از 5/4 میلیون دانشجو دارد و نظام دانشگاهی ما از کرسی های آزاد اندیشی برخوردار هستند. رهبر معظم ایران نیز همواره دانشجویان را به حضور می پذیرد و یک نوع گفتگوی دو جانبه بین دانشجویان و رهبری برقرار است.

من از سوی کشوری سخن می گویم که سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون نفر زائر مشهد مقدس است، اجتماعات چند میلیونی روز اربعین و روز قدس را مدیریت می کند و هیچ حادثه ای برای شرکت کنندگان پیش نمی آید.

من یکی از آسیب دیدگان حجاج در سال 1987 بودم. در آن راهپیمایی حجاج ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی فقط براعت خود را از اسرائیل و ظالمین اعلام می کردند. در آن حادثه با سلاح گرم به ما حمله شد و تعداد 400 زائر ایرانی و زائرانی از دیگر کشورهای اسلامی کشته شدند. اینگونه حوادث در مکه و مدینه کم اتفاق نمی افتد مانند آتش گرفتن چادرهای حجاج در منا؛ بنابراین حادثه اخیر حادثه ای نبود که یک بار اتفاق افتاده باشد. قابل قبول نیست که از بین حدود 2 میلیون زائر خانه خدا حدود 5 هزار نفر کشته شوند.

ابتدا تلاش می کردند، ابعاد این حادثه را مخفی نمایند ولی پیام رهبری به سعودی، پیامی تند و تهدید آمیز بود و موجب شد، مقامات سعودی با ایران همکاری نمایند.

ایران به دنبال یک کمیته حقیقت یاب است تا ابعاد این حادثه روشن گردد تا دیگر با چنین حوادثی مواجه نباشیم.

دکتر سلیمی (تروریسم) :

 امروز ما با بخشی از ظرفیت های غنا آشنا شدیم و امیدواریم که بتوانیم در توسعه این کشور مشارکت داشته باشیم. در اینجا قصد دارم مطالبی در خصوص تروریسم خدمت شما عرض کنم. 

اول اینکه دین اسلام دین رحمت است و پیامبر گرامی اسلام نیز ملقب به رحمت للعالمین هستند. پیامبر آنقدر مهربان بودند که در چند جای قرآن ذکر شده و حفظ کرامت انسان به وفور در دستورات اسلامی آمده است. کشتن هر فردی حرام قطعی و از کناهان کبیره است. لذا هیچ بهانه ای نمی تواند توجیه کننده این اعمال باشد. در اسلام حتی اسیب رساندن به خود نیز حرام است، بنابراین حرمت کشتن دیگران امری پذیرفته شده در نزد اسلام و عقل نبوده و به دور از فطرت است. اما متاسفانه جهان امروز بیش از پیش با انواع خشونت مواجه است.

باید دریافت که منشاء این اعمال چیست. اکثر این ترورها توسط برخی از کشورها مدیریت، پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی می شود. بوکوحرام در آفریقا و داعش در خاورمیانه توسط همین کشورها توسعه داده شده اند. لذا باید بررسی شود که چه کسی به آنان کمک مالی و تسلیحاتی می کند. مگر یک گروه کوچک می تواند به تنهایی چنین جنایتی را مرتکب شود.

یکی از بدترین انواع تروریست ها نوع دولتی آن است که اسرائیل بواسطه آن فلسطینی ها را از خانه و کاشانه خود آواره کرده و مشکل آن است که سازمان ملل نیز به وظایف خود در این خصوص عمل نمی کند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان تروریسم است، هم اکنون سران این تروریست ها در کشورهای غربی زندگی می کنند و توسط آنان حمایت می شوند.

ادعای مبارزه با تروریست از سوی غرب صرفاً یک شعار است و حرکت جدیی برای مقابله با آنان صورت نمی گیرد.

آیا نباید سوال کرد که چه کسی سلاح های شیمیایی و سلاح های سنگین را در اختیار آنان قرار داده و چرا سازمان های بین المللی در مقابل این کشتارها سکوت کرده اند.

امروز تروریست ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورها از جمله سوریه، عراق و افغانستان شده است.

در جهان امروز تروریسم اشکال متفاوتی دارد، تروریسم فقط کشتن دیگران با سلاح نیست، تقسیم کشورها به شمال و جنوب یا ایجاد مانع در مسیر پیشرفت کشورها خود یک نوع تروریسم است، یعنی غرب برای عقب نگهداشتن کشورها از هر روشی استفاده    می کند.

 

در پایان نیز سوالات عمیقی در زمینه های مورد بحث از سوی دانشجویان مطرح شد که پاسخ های لازم را از سوی مهمانان دریافت نمود.

ب) بازدید از حوزه علمیه اهل بیت علیهم السلام :

حوزه اهل بیت در سال 1989 فعالیت خود را با پذیرش طلابی از سراسر کشور غنا و دیگر کشورهای غرب آفریقا آغاز کرد. این حوزه در زمان کوتاهی توانست طلاب و روحانیون زیادی را تربیت کند. هم اکنون نیز تحت مدیریت حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای صرفه جو به فعالیت خود ادامه می دهد. بسیاری از روحانیون و مبلغان غرب آفریقا دانش آموخته این حوزه، اقدام به تاسیس حوزه های مشابهی در دیگر نقاط کشور غنا و دیگر کشورهای غرب آفریقا کردند. این حوزه ها خاستگاه اصلی مبلغان مکتب اهل بیت علیهم السلام هستند.

هم اکنون حوزه اهل بیت علیهم السلام حدود 130 طلبه دارد و دروس اسلامی را در مقطع کارشناسی در دو رشته "فقه و معارف اسلامی" و"قرآن و حدیث" ارایه می کند. اساتید ثابت حوزه 8 نفر هستند که به جز یک نفر، همگی دانش آموخته المصطفی العالمیه هستند. حوزه علمیه "اهل بیت(ع)" به دانش آموختگان خود صرفاً مدرک داخلی ارایه   می کند.

ج) مجتمع آموزشی دخترانه حضرت فاطمه سلام الله علیها :

با اتفاق نظر کارشناسان بومی و ایرانی یکی از نقص های کارهای دینی در غنا، عدم توجه به آموزش های دینی برای خواهران است. به این منظور در سال 1394 مجوز تاسیس این مجتمع با مدیریت دانش آموختگان جامعه المصطفی صادر شد و مقرر گردید این مجتمع علاوه بر دروس حوزوی، دروس دولتی را با رویکرد اسلامی به دانش آموزان ارایه کند تا کارایی آنها بعد از فراغت از تحصیل افزایش یابد. این مجتمع هم اکنون در حال پذیرش طلبه و دانش آموز است.

  


١٣:٤٣ - سه شنبه ٢١ مهر ١٣٩٤    /    شماره : ٦٣٩٢٧٦    /    تعداد نمایش : ٢٦٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
کتابخانه دیجیتال

فراخوان سومین جایزه اربعین

پيامبر اكبرم

خبرگزاری قرآنی

خبرگزاری تقریب

كودكان

international cultural and artistic festival of Sun of Wilayah – 2016
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 104887
بازدید امروز : 23
بازدید این صفحه : 259857
بازدیدکنندگان آنلاين : 3
زمان بازدید : 1.3906

صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت