چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٦ فارسي|English
 
صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
سی و سه پل اصفهان
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

گفتگوی ادیان

برگزاری نخستین نشست دانشگاهی گفتگوی ادیان در غنا

نخستین دور نشست دانشگاهی گفتگوی ادیان در روز جمعه مورخ ششم اسفند ماه ( برابر با 24 فوریه 2017) از سوی  این رایزنی فرهنگی و با  همکاری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه لگون آکرا و مشارکت مرکز بین المللی گفتگوی ادیان سازمان متبوع در محل سالن کنفرانس مطالعات آفریقایی کوام نکرومه دانشگاه لگون اکرا در غنا با عنوان :" همزیستی مسالمت آمیز ادیان ، فرصتی برای مقابله با افراط گرایی و خشونت طلبی" آغاز بکار کرد.

در این نشست  که با حضور آقای دکتر طالبی دارابی عضو هیات علمی و مدیر گروه دین شناسی دانشگاه ادیان ومذاهب قم ، رئیس دانشکده علوم انسانی ، مدیر گروه مطالعات ادیان ، اساتید، دانشجویان دوره ارشد و دکتری دانشگاه لگون آکرا ، مدیر گروه و اساتید گروه مطالعات دینی دانشگاه اسلامی غنا، استاد دوره دکتری مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی و نیز استاد مدعو و کشیش  از شمال کشور به همراه مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع) در اکرا، نماینده سفیر ج.ا.ایران، رایزن فرهنگی برگزار گردید.

در مراسم افتتاحیه  ابتدا دکتر ربیتو آمه(Rabiatu Ama ) رئیس اسبق دپارتمان مطالعات ادیان و استاد فعلی این دانشگاه ضمن خوشامدگویی به میهمانان و شرکت کنندگان ،  برگزاری نخستین دور گفتگوهای دانشگاهی دینی بین دو کشور ایران و غنا را  بسیار مهم دانسته و از دانشگاه لگون و رایزنی فرهنگی بابت هماهنگی های لازم در اجرای این برنامه قدردانی نمود.

آقای ایپکچی رایزن فرهنگی نیز که به عنوان دومین سخنران  به ایراد سخنرانی پرداخت ، ضمن تشکر از دپارتمان مطالعات ادیان دانشکده علوم انسانی دانشگاه لگون اکرا برای  همکاری علمی و اجرایی انجام شده، اشاره کوتاهی به کارنامه فعالیتهای گفتمان دینی مرکز بین المللی گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جهان  در قاره آفریقا  کرد. وی ضمن  ابلاغ سلام و تهیت ریاست محترم سازمان و رئیس محترم مرکز گفتگوی ادیان،  حضور استاد اعزامی از جانب مرکز مذکور،  آقای دکتر طالبی دارابی را غنیمتی در کنار حضور سایر اساتید مدعو در این نشست دانسته و اظهار امیدواری نمود تا نتایج این  نوع نشست علمی،  در کندو کاو  فکری گفتمان دینی اسلام، مسیحیت و ادیان سنتی غنا،  بتواند به عنوان مقدمه ای لازم و مفید برای تداوم و توسعه این گونه نشست های علمی دینی به طور دوجانبه باشد .

در ادامه رایزن فرهنگی ، پیام آقای دکتر مالکی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در غنا را قرائت نمود . آقای مالکی در این پیام ضمن تشکر از جانب خود و دولت ج.ا.ایران از دانشگاه لگون اکرا و دست اندرکاران برپایی نشست دانشگاهی گفتگوی ادیان  ابراز امیدواری کرد تا این گونه برنامه های بتواند موجب توسعه روابط فیمابین نیز بشود.

در ادامه محققان و اساتید دانشگاهی ایران و غنا به ارایه مقاله و بررسی علمی و آکادمیک و امتیازات و نارسایی ها و کارکردهای علمی و عمومی این تحقیقات در رفع و جلوگیری از خشونت ، پرداختند.

آقای دکتر باقر طالبی دارابی استادیار گروه دین شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب مقاله اش را با عنوان  نسبت میان دین پژوهی و مساله خشونت و افراط گرایی دینی  ارایه کرد. وی در این مقاله به طرح پرسش  در باره تحولات دینی و باز سازی هویتها در میان متدینین و منشاء‌های این هویت ها و نیز با طرح این پرسش که مساله موسوم به « خشونت دینی » چیست به شرح و بسط مبانی آکادمیک و غیر آکادمیک در بحث از این مشکل جهان پرداخت و از شکاف میان پنداشت آکادمیک و محققانه از خشونت دینی و تصور عامه در فضای عمومی از آن سخن گفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد که مساله خشونت دینی پدیده  ای  است که در باره معنا و پیامدهای آن باید بررسی های آکادمیک و علمی،  بیطرفانه صورت بگیرد. واقعیت های موجود از آسیب جدی در مفهوم و برداشت از خشونت دینی و افراط گرایی برخوردار است و این ناشی از مداخله عناصر غیر متخصص و بیطرف در این موضوع است. فقدان بحث‌ و تحقیق جدی آکادمیک و غلبه اطلاعات رسانه ای سطحی و اظهار نظرهای افرادی که به غلط « متخصص خشونت مذهبی » معرفی میشوند موجب شده است که این پدیده به موجودی برساخته‌ی  اطلاعات رسانه‌ای و مداخلات سیاسیون و برخی نهاهای دینی تبدیل شود. نسبت دادن این پدیده با عناوینی  مانند « ترورسیم اسلامی» و « اسلام تروریستی» به اسلام ومردم مسلمان  خود زاییده همین برساخته رسانه ای و سیاسی است. سلطه گفتمان غیر آکادمیک  در باره «‌خشونت دینی » و شیوه‌های تولید و انتقال اطلاعات  در این باره ، از نظرگفتمان  دین پژوهانه و رویکرد های موجود در این گفتمان ناکافی، جانبدارانه وغیر قابل اعتنا است .

 

دکتر طالبی افزود طی سالهای اخیر، شاهد افزایش خشونت دینی در جهان هستیم. علی رغم ادعاهای بسیاری در خصوص تحلیل خشونت دینی ، هدف اصلی مقاله من در واقع تبیین تداوم نوعی جهل و بی اطلاعی  در فضای عمومی نسبت به این مساله است و مطالعات آکادمیک در این خصوص یا اندک است و یا آنهایی که انجام شده است به فضای عمومی و درک عامه مردم راه پیدا نمی کنند. در این بین تحلیل مفهوم موسوم به «تروریسم اسلامی» از آسیب جدی‌تری برخوردار است و به همین علت  از مبانی علمی و تحلیلی دقیق برخوردار نیست و  موجب مشکلات فراوانی در سطح علمی و میان مردم شده است .

دکتر طالبی با تقسیم بندی رویکردها به این مساله بیان داشت که دراین میان شاهد دوگونه تحقیقات علمی هستیم که یکی بر پایه همان تصویر برساخته غیر کارشناسانه و رسانه ای استوار است و صرفا مفاهیمی مانند گروههای افراطی  چون بوکو حرام، الشباب  و القاعده  را تکرار می کنند و روش دوم از جانب اساتیدی که برمبنای علمی گام برداشته  اند و  وسعی دارند تصویر برساخته رایج میان مردم را نارسا دانسته و سعی می کند با اتخاذ روش بی طرفی ارزشی، به بررسی موضوع خشونت دینی مبادرت کند .

 دکتر طالبی دارابی با اشاره به اینکه این نوع دوم که اساتید در حوزه دین شناسی آنرا تعقیب می کنند پرسشهای را مطرح می‌کند که جریان رسانه ای تمایلی به طرح و گسترش آن ندارد. یکی از سوالات علمی که بر این مبنا طرح می‌شود این است که چرا جوانان با هوش مسلمان رشد و پرورش یافته در کشورهای غربی مدعی مبارزه با خشونت و تروریسم،  برای عضویت در از آن « جوامع آزاد و پیشرفته » برای پیوستن به داعش کوچ می کنند تا  با شعار مبارزه با همان کشورهای غربی،  مسلمانان ( شیعیان عراق)  هدف قرار دهند؟ چرا چنین سوالاتی برای افکار عمومی مردم جهان مورد بررسی و تحلیل علمی قرار نگرفته است؟ و چرا فقط در یک سو نگاه ایدئولوژیک و در سوی دیگر بی توجهی به این نوع پرسشها میشود.

این عضو دانشگاه ادیان و نماینده مرکز بین المللی گفتگوی ادیان در ادامه با گونه شناسی مواضع در باره خشونت دینی آنرا به سه قسم جدلی- ردیه‌ای ( رسانه‌ای – سیاسی )، دفاعی- جانبدارانه( هواداران گروه‌های تروریستی)   ، علمی – تحقیقی  ( مطالعه علمی ادیان) و افزود  امروزه " خشونت دینی" بیشتر توسط رسانه های غربی به " تروریسم اسلامی" برای مردم معرفی میشود. لذا جامعه علمی موظف است تا از دومسیر مشکل را رفع نماید :

1-    سطح فردی برای انجام و تکمیل تحقیقات لازم علمی پیرامون موضوع.

2-    جدای از انجام تحقیقات علمی،  نتایج  و یافته های تحقیق را با راههایی معین و مطلوب، جهت انتقال مفاهیم جدید و واقعی  به جامعه و مردم و در نیتجه اصلاح آن تصویر برساخته رسانه ای و سیاسی، راه را برای حل بحران و نیز ممانعت از بازتولید خشونت در قالبهای دیگر، ارایه کند. بنابراین ، محققین علمی پس از انجام مطالعات علمی دینی و دریافت داده های علمی باید بخوبی بتوانند در مرحله بعدی کار با تحلیلی مناسب  ریشه های اجتماعی و سیاسی موضوع  را مورد بررسی قرار داده به نتایج نهایی برسند .

دکتر طالبی دارابی جامعه شناس دین و فرهنگ اضافه کرد که شناخت عینی و ابژه ای این پدیده که در مطالعات جامعه شناختی دین و فرهنگ شروع شده است می تواند خردورزی مدارا گرایانه را افزایش دهد و درک علمی و عمومی از مفهوم خشونت دینی و افراط گرایی مذهبی را با واقعیت ها بسنجد . این سنجش اگر به میان مردم راه پیدا کند.

 

سخنران دیگر بخش ارایه مقاله علمی در  سمینار کشیش مسیحی متدیست دکتر ناتان ساموینی (  Nathan I.Samwini )  استاد  دپارتمان مطالعات دینی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کوماسی غنا بود که با اشاره به اهمیت عنوان سمینار در مقاله خود گفت:

همه ما انسانیم و یک خون در رگهایمان جاری است باید گفتگو را بتوانیم در فضای صلح داشته باشیم که مسلمانان و مسیحیان بتوانند راحت باهم به صحبت بنشینند . وقتی که باهم حرف می زنیم اگر مشکلی هم باشد حل می شود ، رهبران ادیان باید بتوانند با یکدیگر به صحبت بنشینند که اگر روزی هم برخی طرفداران ما در جایی درگیری و جنگی داشتند، بفهمندکه راه آشتی چیست؟

وی در بخش دیگری از سخنرانی اش افزود : باید دانست که جامعه از جمع افرادی تشکیل شده که اگر نتوانند با هم گفتگو و هم زیستی داشته باشند ، جامعه مسیر خوبی را طی نمی کند . این گفتگو نباید فقط از جانب مسجد یا کلیسایی خاص باشد  باشد باید اجتماع مساجد و کلیساها را هم در نظر گرفت  و مقصود من از مساجد و کلیساها  همان تکثر و پذیرش آن در گفتگوی میان ادیان و شاخه های مختلف هر دین است . البته  به لحاظ اخلاقی و درونی باید در گفتگوها صادق باشیم و در بیان حقیقت باورها و نگرشها پنهان کاری نکنیم .

این استاد دانشگاه که چهره ای فعال در عرصه مناسبات و روابط اسلام و مسیحیت است  با اشاره به تجربه های خویش در این رابطه و نیز تجربه تحصیل و تحقیق در باره روابط اسلام و مسیحت در انگلستان در قالب پروژه ی معروف دانشگاه بیرمینگام که با مدیریت دیوید توماس انجام میشود ، گفت : روابط این دو دین از نظر من روابط عمیق و توام با تاریخی بلند است و البته مبنای آن بر مفهوم « انسانیت » استوار است . از نظر من انسانیت و اهمیت انسان می تواند بهترین مبنا برای گفتگو و تعامل ادیان باشد و از این نظر باید به مساله « ما» و « دیگران » یا همان مساله «‌خودی » و « غیر خودی» در تعالیم ادیان توجه بیشتری شود. بر این اساس از نظر من دینها برای دیگران حقوقی قائلند و ما باید در عرصه عمل اجتماعی به آن توجه کنیم تا وارد منازعات میان ما و شما نشویم. ما همه انسانیم و در قالب  انسانیت باید زندگی کنیم و دین ها همین را به ما می‌آموزد .

در ادامه سه نفر از اساتید دانشگاهی به ابراز نظر در باره دو سخنرانی اصلی پرداختند. در این قسمت هرکدام از اساتید با اشاره به بخش هایی از مقالات ارایه شده به توسط دکتر طالبی دارابی و دکتر ناتام ساموینی ، بحث را پی گرفتند.یکی  از اساتید دانشگاه لگون که خود از پیروان و نیز محققان سنت دینی بومی افریقایی بود  با اشاره به ادیان سنتی غنا و اهمیت پرداختن به فرهنگ دینی ادیان سنتی در گفتگوی  دینی گفت : ما معتقدیم برخی آموزه های اسلام و مسیحیت مطلوب است چرا؟ چون مکتب دینی ما چنین چیزی را به ما می گوید که تعصب نداشته باشیم و آزاد فکر باشیم. وی با اشاره به برخی از مطالب سخنرانان ، به طرح دیدگاه و مبانی دینی از منظر ادیان سنتی افریقایی اشاره کرد و گفت : برای بررسی مساله خشونت دینی باید به سنت های دینی مان مراجعه کنیم و درک مان از جامعه و فرد را بررسی کنیم. درک مسلمانان از جامعه چیست؟ امت در میان مسلمانان چه معنا دارد ؟ آیا معنای امت اسلامی، پیروان این دین را در مقابل و جدای از ادیان دیگر قرار نمی دهد ؟ یا درک مسیحیت از جامعه چیست؟ جهان مسیحی و باورمندان عیسی و کسانی که به عیسی باور ندارند ، موجب شکاف نمی شود؟ بومیان افریقایی و جماعت های دینی آنها چه معنا دارد؟ آیا درک سنت های دینی افریقایی از فرد و جامعه موجب شکاف میان ما و آنها نمیشود.

وی در جمع بندی پرسش های خود به مفهوم مشترک خدا اشاره کرد و بیان داشت که مفهوم خدا که حقیقتی در همه ادیان است میتواند وحدت بخش همه باشد.

این استاد سنت های دینی افریقایی افزود هدف سنتهای آفریقایی نیک زیستی برای همه انسانهاست و از منظر این سنت ها تعارضات درونی افراد در بررسی خشونت مذهبی مهم است. از نظر سنت های دینی آفریقایی اگر به تحلیل خشونت دینی مبادرت کنیم ، تعارض های درونی یکی از عوامل مهم اقدام فرد به خشونت است.

دکتر آبامفو ( Abamfo  ) یکی دیگر از استاتید دپارتمان ادیان دانشگاه لگون غنا عنوان نفر دوم نقد و بررسی مقالات به ارایه دیدگاه های خود پرداخت و بیان داشت که دینداری های دینداران جدی نیست.اگر دینداران زیست دینی را جدی‌تر بگیرند ، راه برای تعامل بهتر میشود.

وی با اشاره به نقش متون دینی در شکل گیری اندیشه دینداران در باره دیگران گفت: به رغم اهمیتی که این متون دارند ، اما ابهامات موجود در آن و نیازمندی آن ها به تفسیر کار را مشکل ساخته است. این ابهام باید از طریق گفتگوی درونی و نقادی درونی میان هر دینی حل شود. بنابراین اگر یک گروه تروریستی خود را اسلامی یا میسحی معرفی کند ، نمی توان گفت او مسلمان یا مسیحی نیست مگر آنکه یک تفسیر درست از متون دینی و دینداری بدست داده شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رسانه‌ها تصویری ساخته اند که بررسی های علمی و اکادمیک برای اصلاح آن باید تلاش کنند اظهار داشت البته مساله و بحران تصویر نادرست از خشونت دینی محدود به شبکه های خبری ماهواره ای نیست و شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام هم در آن بسیار دخیل هستند. انسانیت به مثابه مبنای سنت های دینی خود برخوردار از تفسیرهای گوناگون در ادیان مختلف است که بررسی های بیشتری میطلبد.

وی در پایان سخن خود از انتساب خشونت دینی به اسلام ابراز تاسف کرد و گفت برچسب زدن بد است . مبنای تعاملات ما باید حقوق بشر و ارزشهای جهانی حقوق انسانی باشد. دینها در متن خود این ارزشها را پاس میدارند و خشونت و کشتار انسانها را روا نمی دارند.

آخرین ناقد در این بخش از سمینار دکتر حسین ابراهیم ادریس  مدیر گروه دین شناسی دانشگاه اسلامی غنا بود که با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: اسلام می گوید انسان باید به انسان دیگر احترام کند. قرآن می گوید ما انسانها را زن و مرد و در قالب قبیله و اجتماعات گوناگون آفریدم تا با هم تعامل کنند.

وی افزود دلیل اینکه میگوییم ممکن نیست مسلمان یا گروهی از مسلمانان دست به قتل دیگران و حتا همکیشان خودشان بزنند وجود همین آیات در قرآن است. بر همین اساس همانطور که در سخنرانی اصلی بیان شد، تصویر نادرست از خشونت مذهبی با عنوان تروریسم اسلامی غلط است و این گروه های با استناد به آیات قران ، نمی توانند مسلمان باشند.

این استاد مسلمان شیعه دانشگاه اسلامی غنا که به جامعه المصطفی ایران وابسته است  در پایان بیان داشت که برای ممناعت از خشونت دینی و ایجاد همزیستی ادیان باید روی ارزش های دینی تاکید کرد.

پس این سه سخنران ، دکتر طالبی دیگر برای توضیح بیشتر و پاسخ برخی دیدگاه ها نکاتی را بیان کرد. وی با اشاره به برخی نکات از سه استاد گفت : دغدغه همه ما گفتگوی ادیان است و تعامل میان دینداران و رواج رواداری میان دینها و سنت هایی است که در جهان وجود دارند. هدف همه ما از ایجاد این تعامل همزیستی است. اما باید توجه داشت همزیستی زمانی تحقق میابد که ما از سه رویکرد عمده مطرح در میان مناسبات دینی موضعی را برگزینیم که این امر را ممکن است.

دکتر طالبی دارابی افزود : از میان سه رویکرد انحصارگرایی، شمول گرایی و تکثر گرایی که در میان عالمان دین پژوه و محققان امر گفتگوی ادیان مطرح است ، مناسبترین رویکرد که می تواند ت« تعارف و تعامل » میان انسانها را برقرار سازد و در عین حال تنوع و تکثر را نیز الهی بنداند و برسمیت بشناسد، رویکرد شمول گرایانه است که می گوید اگر چه من حق هستم او تو نیز بی بهره از حقیقت نیستی. این رویکرد در مقابل انحصارگرایی قرار دارد که میگوید تمام حقیقت نزد من است و در دین و دینداری تو هیچ حقیقتی نیست . رویکرد سوم اصولا همه ادیان را برخودار از حقیقت یکسان می داند و از این نظر بر پایه این رویکرد اصولا صورت مساله برای گفتگوی ادیان پاک میشود.

دکتر طالبی ضمن اشاره به رویکرد شمولگرایانه حاکم بر نگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی و نهادهای گفتگوی ادیان آن مانند مرکز بین المللی گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت : ایران و مراکزعلمی و دانشگاهی آن از جمله دانشگاه ادیان و مذاهب نماد نگاه شمول گرایانه هستند. گفتگو و تعامل ادیان و نیز نگاه‌های علمی دین پژوهانه کارایی ایجاد زندگی مسالمت آمیز میان دینداران مختلف را ندارند مگر اینکه بر رویکرد شمول ‌گرایانه استوار شوند و ضمن به رسمیت شناختن تنوع و تفاوت میان ادیان ، بر هدف مشترک آنها یعنی کاهش رنج بشر و نجات آن تاکید کنند و گفتگوی ادیان را از صرف طرح مباحث انتزاعی الهیاتی به یک کنش فعال اجتماعی تبدیل کنند.

 

در ادامه سمینار در بخش اظهار نظر عمومی شرکت کنندگان چند نقر به اظهار نظر و طرح پرسش یا توضیح بخش خاصی از مطالب مطرح شده پرداختند .

 دکتر سیبویه ذکریا استاد مدعو دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه شهر  کوماسی   غنا در این قسمت از برنامه در بحث مشارکت کرده و گفت :

مباحثی که مطرح شد سوالاتی را بیان نموده که لازم است سوال مهمی را ارائه کنم : حقیقت چیست و حق کدام است؟

اینکه ادعا می شود هرکس فکر می کند حقیقت نزد اوست  ؟ اصلاً حقیقت خود چیست؟ چه چیزی راباید قبول کرد و چه را نباید پذیرفت؟ چه چیزی راباید قبول کنیم؟ ازمیان تفاوتها آیا انتخاب من درست است؟ یا کدام گفته را از چه کسی باید قبول کرد؟

وقتی خود تروریستها خود را مسلمان می خوانند می گویند ما مسلمانیم. اما مسلمانی هم می گویند این گروه تروریستی مسلمان نیستند . اگر تروریستها ادعای مسلمانی دارند چرا دست به کشتن می زنند چرا در دست آنها علامت صلیب حک شده و چراهای فراوان دیگر . حادثه 11 سپتامبر خود مسلمانان را هدف گرفته  . برخی تروریستها که ادعای مسلمانی دارند حتی کمی از سوره فاتحه را نمی توانند بخوانند .لذا، جدای از همه شنیده ها باید ما حقیقت را بشناسیم .

در ادامه برنامه  پرسش و پاسخهایی از سوی روسای دپارتمان های دینی ، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح شد.

پایان بخش این سمینار یک روزه دعا بود که توسط استاد مسلمان ، دکتر سیبویه ذکریا انجام شد. وی با قرائت سوره حمد و نیز دعاهایی از قرآن کریم برای صلح و دوستی و گسترش معنویت و اخلاق و نیز تداوم ثبات در ایران و کشور غنا و حل بحران های کشورهای اسلامی و رفع و دفع خشونت از خداوند طلب یاری کرد. یاآور میشود که در ابتدا و شروع جلسه یکی از مسیحیان دعاهایی نیز برای تبرک و موفقیت سمینار خواند .


١٩:٤٦ - يکشنبه ٨ اسفند ١٣٩٥    /    شماره : ٦٧٢٩٤٠    /    تعداد نمایش : ١١٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
کتابخانه دیجیتال

فراخوان سومین جایزه اربعین

پيامبر اكبرم

خبرگزاری قرآنی

خبرگزاری تقریب

كودكان

international cultural and artistic festival of Sun of Wilayah – 2016
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 100792
بازدید امروز : 14
بازدید این صفحه : 252741
بازدیدکنندگان آنلاين : 3
زمان بازدید : 1.3750

صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان و ادبيات فارسی|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت